Rekomendacja książki Kim Scott – „Szef wymagający i wyrozumiały, jak skutecznie zarządzać nie tracąc ludzkiego oblicza?”.
Wielu liderów często zadaje sobie pytanie: Jak stać się lepszym szefem? Na to pytanie z pewnością pomoże odpowiedzieć książka autorstwa Kim Scott – „Szef wymagający i wyrozumiały, jak skutecznie zarządzać nie tracąc ludzkiego oblicza?”, wydana w roku 2019 przez MTBiznes.
Publikacja składa się z dwóch części. W części pierwszej autorka przedstawia swoje doświadczenia zawodowe, a jej celem jest umożliwienie czytelnikom przejrzenie się w „zwierciadle” historii innych menedżerów. To bardzo ważne, aby zdawać sobie sprawę z tego, że inni menadżerowie też mają problemy z zarządzaniem zasobami ludzkimi, a droga do wypracowania własnego skutecznego modelu współpracy z podwładnymi jest wyboista.
Część druga to praktyczny podręcznik jak stawać się dobrym szefem poprzez budowanie właściwych relacji i atmosferę bezpieczeństwa. Autorka opisała szereg technik zebranych w czterech działach:
- RELACJE – narzędzia budowy zaufania w relacjach z bezpośrednimi podwładnymi,
- WSPARCIE – pomysły jak przyjmować/dawać/zachęcać ludzi do wyrażania pochwał i krytyki,
- ZESPÓŁ – techniki pozwalające uniknąć znudzenia i wypalenia,
- WYNIKI – narzędzia, które pomogą wam szybciej zrobić to, co robicie razem.
Proponowaną w książce filozofię postępowania można przedstawić w „układzie współrzędnych”:
W samym centrum znajduje się RADYKALNA SZCZEROŚĆ. Co to takiego w interpretacji Kim Scott?
Autorka określa jej dwa wymiary: osobistą troskę i bezpośrednią konfrontację. Pierwszy wymaga osobistych, głębokich relacji z pracownikami. Ta druga, nie jest łatwa, ponieważ z góry pozwala na konflikt. Jest wrażliwa na kontekst. Mierzy się ją „przy uchu słuchacza, a nie przy ustach osoby mówiącej”.
Osobista troska polegająca na pochyleniu się nad problemami (również tymi niezawodowymi) pracowników nie zawsze jest popularna u osób zarządzających. Wydaje się, że to po prostu skracanie dystansu, od którego już tylko krok dzieli do wykorzystywania osób zarządzajacych przez pracownika. Uważana jest też za mało profesjonalną – w końcu zajmuje czas przeznaczony na zadania zawodowe.
Z kolei bezpośrednia konfrontacja zazwyczaj nie jest komfortowa dla osoby, która ją podejmuje, gdyż często prowadzi do konfliktu. Bywa więc, że jest omijana dużym łukiem przez kierowników i dyrektorów – tak dla „świętego spokoju”, lepiej przemilczeć, odsunąć w czasie, zamiast przeprowadzać trudne rozmowy.
Jeśli jednak przekonają Cię argumenty Kim Scott, że warto zdecydować się na postawę budowania szczerych relacji opartych o osobistą troskę i bezpośrednią konfrontację, jesteś na dobrej drodze, by stać się lepszym szefem, czyli szefem wymagającym i wyrozumiałym.
Samą książkę, czyta się szybko, za sprawą licznych przykładów z życia, którymi autorka wypełniła każdy rozdział. Jest to jednak pozycja, która wymaga namysłu, refleksji i … tworzenia notatek (warto sobie zapisywać ważniejsze sentencje, metafory czy propozycje technik).
Dla mnie „czytającej obrazem” w książce użyto niewielu grafik, jedna z nich znalazła się w tej rekomendacji, inną stworzyłam z tekstu sama. Sądzę, że pozycja bardzo by zyskała na czytelności po uzupełnieniu o przekaz wizualny.
Podsumowując, książka ma charakter uniwersalny i bez względu na specyfikę zarządzania zasobami ludzkimi może stać się przydatnym poradnikiem w pracy każdego dyrektora.
Wszyscy dyrektorzy Klubu Dyrektorów Nauczyciel w Sieci zostali wyposażeni w ten poradnik do samokształcenia w ramach rozwoju zawodowego. Wielu wypowiadało się o książce w samych superlatywach.
Fot. E.Polańska-Ciechanowska
Klub Dyrektorów Nauczyciela w Sieci to inicjatywa zrzeszająca ponad 100 dyrektorów szkół i placówek oświatowych, którzy pod patronatem projektu Nauczyciel w sieci uczą się i wymieniają doświadczeniem. I edycja Klubu kończy się w grudniu br. – jeśli chciałbyś/chciałabyś dołączyć do Klubu w przyszłorocznej edycji zapisz się na listę oczekujących.
A jeśli zastanawiasz się jak stać się lepszym szefem koniecznie zajrzyj do książki Kim Scott – „Szef wymagający i wyrozumiały, jak skutecznie zarządzać nie tracąc ludzkiego oblicza?” (wydawnictwo MTBiznes).
Brak komentarzy