Notowanie graficzne inaczej – rekomendacja książki

rrr

Notowanie graficzne inaczej – rekomendacja książki

Uczenie się to aktywność, która towarzyszy nam całe życie i wydaje się oczywiste, że powinniśmy być ekspertami w tej dziedzinie. Niestety zakres wiedzy, którą warto lub trzeba posiąść jest coraz większy, a i nasze obciążenie zewnętrznymi bodźcami znacznie proces przyswajania nowych treści ogranicza. Czy jest jakiś patent na to, aby uczyć się szybciej i zapamiętywać na dłużej? Ja od dawna promuję notowanie graficzne. O sketchnotingu powstały w ciągu ostatnich dwóch lat dwie świetne książki autorstwa Agaty Baj i Natalii Mikołajek, a właśnie na rynku księgarskim pojawiła się nowa pozycja poświęcona notowaniu graficznemu pt. „Sketchnoting – kompletnie inny sposób notowania”. Autorką książki jest Agnieszka Jachymek, nauczycielka języka angielskiego, znana w sieci z facebookowego profilu „eduNotatki” oraz strony www.edunotatki.pl.

Książka wyjątkowo przypadła mi do gustu, dlatego z przyjemnością krótko Wam o niej opowiem.

Nawiązując do jednego jej rozdziału zatytułowanego „Pięć kroków ku małym wielkim zmianom, czyli jak notować lepiej” poniżej przedstawiam Pięć atutów tej książki.

  1. KSIĄŻKA JEST PRAKTYCZNA I ZAWIERA AUTORSKIE POMYSŁY

Autorka od wielu lat wykorzystuje sketchnoting na swoich lekcjach, doskonale więc wie jak uczyć efektywnie notowania graficznego. Zdaje sobie sprawę co jest łatwe dla uczniów i gdzie mogą pojawić się trudności. Dlatego proces uczenia się sketchnotingu w oparciu o książkę jest dokładnie zaplanowany i metodycznie przygotowany. Walorem są też zaprezentowane na stronach książki prace oraz pomysły uczniów. Aby szerzej przedstawić szkolną perspektywę Agnieszka Jachymek sięga po przykłady własnych notatek i notatek innych nauczycieli. Uwagę zwracają też świeże autorskie pomysły ćwiczeń i nowe ujęcia znanych zagadnień.

  1. KSIĄŻKA NAWIĄZUJE DO PROCESU UCZENIA SIĘ

Sketchnoting w praktyce szkolnej nie ma być samodzielną aktywnością, ale powinien stanowić dobrze wkomponowany element całego procesu uczenia się i tak też jest przedstawiany na łamach analizowanej książki. W treści można znaleźć odwołania do pracy z tekstem, przypomnienie o konieczności zarządzania wiedzą (w tym jej wartościowania!).

praca z treścią

  1. KSIĄŻKA MA FORMĘ ZESZYTU PRACY

Z nauczycielską precyzją (czyt. metodyczną mądrością) autorka wprowadza czytelnika na kolejne poziomy wizualnego wtajemniczenia. Rozliczne ćwiczenia i zadania pozwalają na samodzielne przekonanie się o mocy pracy z obrazem.

  1. KSIĄŻKA POSIADA PRZYJAZNĄ NARRACJĘ I ATRAKCYJNĄ SZATĘ GRAFICZNĄ

Agnieszka Jachymek zabiera czytelnika w podróż,  rozumie jego potrzeby, delikatnie zachęca do aktywności. Książka urzeka szatą graficzną, od okładki, przez każdą stronę. Sprawna kreska, przyjazny kolor, atrakcyjna typografia – wszystko  to składa się na klimat uczenia się i zaproszenie czytelnika do współpracy.

  1. UNIWERSALNE ZASTOSOWANIE

Książka w założeniu miała różnić się od powstałych wcześniej publikacji tym, że głównym odbiorcą miał być uczeń,  ale ja polecam ją wszystkim uczącym się. I chociaż książka zawiera przykłady szkolne, z powodzeniem może być wykorzystana przez dorosłych, a także trenerów.

Już wiem, że wykorzystam tę pozycję jako podręcznik i zeszyt ćwiczeń z zakresu sketchnotingu dla moich uczniów i studentów, których konsultuję w ramach ich pracy nad podnoszeniem efektywności uczenia się.

 

Książkę można zamówić tutaj: https://bit.ly/3PTB76r

 

Autorka rekomendacji – Danuta Kitowska, nauczycielka chemii, dr pedagogiki, sketchnoterka, autorka m.in. ebooka „Jak uczyć uczenia się?” i kursu online „Jak się uczyć i nauczyć tego innych?”. 

 

Brak komentarzy