Wszyscy słyszeli o tablicy Mendelejewa, czyli układzie okresowym pierwiastków uważanym za dokonanie przyrównywane wagą do teorii względności Einsteina, ale pewnie niewielu z Was wie o problemach matrymonialnych jego twórcy?
Kiedy Dymitr Mendelejew był już bardzo sławny, postanowił się ożenić. Problem w tym, że już jedną żonę posiadał. Przedstawiciele miejscowego kościoła, zalecili mu siedem lat oczekiwania na ponowny ożenek. Ale naukowiec zupełnie się tym nie przejął i ożenił się od razu ze swoją nową wybranką, stając się bigamistą. Kiedy jeden z “życzliwych” doniósł o tym carowi, ten odparł: “Przyznaję, Mendelejew ma dwie żony. Ale ja mam tylko jednego Mendelejewa.” I tak to się upiekło twórcy układu okresowego…
Ta historia jest doskonałym pomysłem na to aby zainteresować słuchaczy czy czytelników osobą wielkiego chemika. Często anegdoty z życia naukowców, artystów czy bohaterów historycznych przybliżają cechy epoki, odbrązawiają legendy, czyniąc postaci nam bliższymi.
Łatwiej potem łączymy czy zapamiętujemy fakty historyczne, ale i z większym przekonaniem poznajemy ich dzieła.
Ciekawe historie zatrzymują uwagę słuchaczy, co w dzisiejszych “hałaśliwych czasach” jest szczególnie potrzebne, ale oprócz tego typu zabiegów warto zdawać sobie sprawę, że nie tylko sama historia, ale i sposób jej prezentacji ma duży wpływ na stopień zaangażowania odbiorcy.
Aby tworzyć angażujące treści warto posłuchać (przeczytać) bardziej doświadczonych. W tym poście przekażę Ci kilka wskazówek pochodzących z dwóch książek wydanych w roku 2020 w wydawnictwie MT Biznes.
Sam Horn – INTRYGUJ. Przyciągnij uwagę i zdobywaj klientów.
Książkę Horna czyta się bardzo dobrze. Jak przystało na taką pozycję – sama po brzegi wypełniona jest interesującymi historiami. Zawiera także wiele sentencji, cytatów i “złotych myśli”. Wskazówki do tworzenia angażujących treści ujęto w ośmiu punktach, dla których akronim stanowi tytuł książki w wersji angielskiej INTRYGUE. Ich istotę przedstawiłam w notatce:
Chip Heath&Dan Heath – PRZYCZEPNE HISTORIE. Dlaczego niektóre treści przykuwają uwagę, a inne zostają zapomniane.
Druga z rekomendowanych książek, krok po kroku analizuje elementy dobrej, angażującej historii, które wymieniłam w poniższej notatce:
Książka jest świetnym podręcznikiem do uczenia się wykorzystywania “przyczepnych historii”. Każdy omawiany element obudowany jest wieloma historiami, anegdotami, przykładami, co powoduje, że zostają trwale zapamiętane. Na końcu książki autorzy umieścili krótkie podsumowanie, do którego wystarczy wracać gdy się czegoś zapomni.
A jak Wy wykorzystujecie historie w pracy, w domu?
Za podarowanie książek dziękuję wydawnictwu MT Biznes
Brak komentarzy