Ebook “Jak uczyć uczenia się?” – kulisy powstawania

ebook "Jak uczyć uczenia się?"

Ebook “Jak uczyć uczenia się?” – kulisy powstawania

Ponad tydzień temu światło dzienne ujrzał mój ebook “Jak uczyć uczenia się?”. Pierwsi czytelnicy wystawili mu znakomite recenzje, a ja bardzo cieszę się, że trafiłam w gusta i potrzeby nauczycieli. Po publikacji dostałam też sporo pytań na temat treści poradnika i w tym poście chciałabym na nie odpowiedzieć, a przy okazji zdradzić kulisy jego tworzenia.

Skąd pomysł na ebook dla nauczycieli? Komu się najbardziej przyda?

Od zawsze pisałam coś dla nauczycieli, najpierw były to artykuły w czasopismach edukacyjnych i pismo “Keton” wydawane dla nauczycieli chemii, potem kilka książek, znowu artykuły i nastał czas bloga, który chciałam kierować do wszystkich uczących się. Ale najbliżej jest mi ciągle do nauczycieli…

Przez ostatnie lata dużo eksperymentowałam z uczniami: od czwartoklasistów do maturzystów, podpowiadając im jak efektywniej się uczyć. Potem przygotowałam kurs online dla młodzieży i to było kolejne doświadczenie edukacyjne. Naturalną koleją rzeczy przyszedł czas na wsparcie nauczyciela. I tak powstał ebook “Jak uczyć uczenia się?”, który jest poradnikiem dla nauczycieli pracujących w klasach od  IV do VIII szkoły podstawowej i wszystkich klasach szkoły ponadpodstawowej.

Często pytacie, czy ebook nadaje się dla uczniów konkretnej klasy, na przykład V czy VI. Ta propozycja przydatna jest w pracy z uczniami w różnym wieku. I nie jest tak, że się z niej wyrasta, jak z butów. W zależności od tego, w której klasie zacznie się realizację zajęć, przez kolejne lata warto przygodę z uczeniem uczenia się kontynuować. Przygodę, bo trochę taka podróż dla uczniów: odkrywanie nowych lądów – technik, sposobów, a przy okazji podróż w głąb siebie, aby rozpoznać swoje mocne i słabe strony.

Dla nauczyciela to z jednej strony powiększanie swojego warsztatu zawodowego, z drugiej szansa na budowanie dobrych relacji z wychowankami.

Zakres tematyczny ebooka “Jak uczyć uczenia się?”

Niby wiedziałam co chcę, aby się znalazło w poradniku, ale ciągle miałam niepokój, że odpuszczam tematy, które też by się w nim przydały.

Zaplanowałam zestaw treści z zakresu zarządzania sobą w czasie, notowania ze szczególnym uwzględnieniem sketchnotingu i mind mappingu, wyszukiwania (z poszanowaniem praw autorskich), wartościowania i przechowywania informacji, ale także korzystania z potencjału Internetu, i jeszcze coś o powtarzaniu oraz zdawaniu egzaminu.

Nie piszę w poradniku bezpośrednio np. o pracy z koncentracją czy ćwiczeniu kreatywności, zagadnieniach, które zawsze towarzyszą tematowi uczenia się. Bądźcie spokojni, znajdziecie metody aktywności kreatywnej w prawie każdej zaproponowanej lekcji, a ćwiczenia koncentracji też są obecne w wielu zadaniach. Nie dotykam zagadnień specjalistycznych treningów zapamiętywania i szybkiego czytania, odsyłając czytelników do ekspertów. Uważam, że nie jest to fortunne, a czasami nawet bywa szkodliwe, gdy nauczyciel podejmuje się uczenia czegoś, czego sam dobrze nie poznał. Sama nazwa zajęć “trening zapamiętywania” – informuje, że tylko trening czyni mistrza i to pod okiem fachowców. Dlatego może to dobry pomysł, aby kolejnym krokiem w zgłębianiu tematu “Jak uczyć uczenia się?” było ukończenie przez nauczyciela kursu szybkiego czytania czy treningu zapamiętywania, aby zdobyć nowe kompetencje do pracy z uczniami.

Warto jednak aby nauczyciel już teraz mówił uczniom o tym, że takie profesjonalne treningi można odbyć, np. poza szkołą, a przy okazji zastanowił się z uczniami jak mądrze wybierać je z oferty szkoleniowej.

Od początku byłam pewna, że będzie to narzędziownik, więc unikałam teoretycznych rozważań, kierując za to do odpowiedniej literatury.

zdjecie Iwonki

Autorka zdjęcia: Iwona Grześkowiak

Zawartość ebooka

Od początku planowałam żeby pojawiły się w nim szkice scenariuszy, ale wzbogacone o obszerny komentarz metodyczny. Tyle razy temat “przepracowywałam” – byłam pewna, że znam patenty aby obejść problemy.

Do scenariuszy dołączyłam szablony, listy kontrolne, harmonogramy przygotowane w wersji do wydruku. Ze względu na umożliwienie ich drukowania i korzystania na każdym urządzeniu, eboook opracowany jest w formacie pdf.

W poradniku nie zabrakło notatek graficznych, zestawień literatury, kilku sentencji – bo to zawsze pomaga w uczeniu się – ostatecznie ebook przyjął wymarzony przeze mnie kształt, ale nie obyło się bez problemów.

Problemy?

Notatki graficzne, wykonane ręcznie kiepsko wyglądały po zeskanowaniu na ekranach komputerów. Trzeba było przestawić się na tablet, a moja przyjaźń z Kritą (programem graficznym) była dosyć krucha. Dłubałam grafiki bardzo długo – czasami jedną notatkę tworzyłam wiele godzin, ale efekt coraz bardziej zbliżał do tego co chciałam osiągnąć.

Zajrzyj do środka ebooka:

Jakie reakcje?

Ebook “Jak uczyć uczenia się?” od samego początku został bardzo pozytywnie przyjęty, a reakcje były spontaniczne:

  • Mam, będę korzystać i zachęcać do skorzystania
  • No i już kupiona! Pomoże zarówno mojej córce, jak i w konstruowaniu zajęć dla uczniów
  • Już mam, świetna pozycja!
  • Pani Danusiu, jestem zarażona – będę realizować pomysły. Dziękuję za wszelkie wspaniałe inspiracje.
  • Fantastycznie☺chyba to specjalnie dla mnie, właśnie miałam rozpocząć poszukiwania ćwiczeń, scenariuszy … a tu cały zestaw!
  • Bardzo ciekawa i praktyczna pozycja. Warto wydać te kilkadziesiąt złotych
  • Zaczęłam czytać. Jak ja Ci się odwdzięczę. Zastanawiałam się nad cytatem na drzwi w pierwszy dzień. I mam.
  • Jest super ? jestem bardzo zadowolona z zakupu i zaczynam wprowadzać w życie . ? Dziękuję
  • Warto było kupić! Polecam!

Z komentarzy wynika, że planujecie wykorzystywać go do konkretnych działań, ale też jest dla Was inspiracją do podejmowania nowych wyzwań, tworzenia dodatkowych materiałów:

INSPIRACJA – Najwięcej osób pisze o tym, że dzięki ebookowi urodziło się wiele nowych pomysłów i z tego cieszę się najbardziej. To dowód na rozwój nauczyciela, a co za tym idzie rozwój edukacji. Będą innowacje pedagogiczne!

PRZYDATNA POMOC – Są osoby, które już potwierdziły, że wykorzystają całe scenariusze, niektóre pomysły, szablony, a nawet zawarte w materiale sentencje – to znak, że ebook spełnia poradnikowy cel.

A DLA MŁODSZYCH? – Niektórzy pytają dlaczego nie ma propozycji dla młodszych dzieci. Może warto się nad takim projektem pochylić? Co myślicie?

Efekty sprzedażowe

Mój znajomy powątpiewał w sprzedaż elektronicznego produktu, mówił: “ileż tego sprzedasz? 10 egzemplarzy, no może 15?”

Bardzo się cieszyliśmy, kiedy zegar zamówień wybił “przewidziane” 15 zakupionych sztuk, już po 20 minutach od uruchomienia sprzedaży :), a to był dopiero początek. W tej chwili z ebooka korzysta już kilkuset nauczycieli z całej Polski.

A PO DWÓCH LATACH? Pracę z ebookiem podjęło już ponad 1200 nauczycieli – licząć ostrożnie, bo wiele szkół zakupiło publikację do bibliotek. Dziś ebookowi towarzyszy drugi materiał poświęcony propozycją pracy z rodzicami w tym obszarze tematycznym.

 

Kup ebook “Jak uczyć uczenia się?”

Wystarczy wejść w zakładkę ebook na stronie Nauczona.pl i dokonać zakupu ebooka – instrukcja poprowadzi Cię krok po kroku przez cały proces. Link do wygenerowanego dla Ciebie egzemplarza ebooka znajdziesz w mailu wysłanym natychmiast po zaksięgowaniu płatności.

A potem pytanie “Jak uczyć uczenia się?” znajdzie wiele odpowiedzi.

4 komentarze

  • Anna

    Witam!
    Dzisiaj zakupiłam ebooka, na koncie pieniążki zostały pobrane. Niestety nie otrzymałam go jeszcze. Czy zależy to od danej księgowości i mam jeszcze trochę poczekać?
    Pozdrawiam serdecznie.

    • Dzień dobry, ebooki przesyłane są automatycznie natychmiast po wykonaniu przelewu. Znalazłam błąd w adresie mailowym, wysłałam ręcznie przesyłkę na adres z tej wiadomości. Uprzejmie prosze o potwierdzenie otrzymania ebooka. Pozdrawiam serdecznie

  • Małgorzata

    Witam, mam pytanie, czy jest szansa na wersję papierową tej książki.
    Pozdrawiam,
    Małgorzata Krzyżanowska