Wielka Edukacyjna Gra o Ster – czy da się nauczyć przez zabawę?

IMG_3536

Wielka Edukacyjna Gra o Ster – czy da się nauczyć przez zabawę?

– Oczywiście, że da się nauczyć przez zabawę – po 8 miesiącach eksperymentów, potwierdzają Karolina i Jarosław Dobrzyńscy, którzy powołali do życia Archipelag Rozwoju – przystań, gdzie osoby w każdym wieku mogą uczyć się tak naprawdę wszystkiego. Działalność edukacyjna  przy wsparciu całej rodziny, stała się ważnym, lokalnym miejscem edukacji, które może być inspiracją dla osób, mających już jakiś pomysł, ale brakuje im odwagi do podjęcia decyzji. Jest to też propozycja dla rodziców, zatroskanych o edukacyjny rozwój swoich pociech albo tych osób, które ciągle szukają mądrego pomysłu na biznes. To wreszcie projekt w sam raz dla kreatywnych nauczycieli, którym nie wystarcza szkolna perspektywa. W artykule,  pomysłodawcy i realizatorzy tej niezwykłej inicjatywy, opowiadają o idei przedsięwzięcia i pierwszyc efektach.

Archipelag Rozwoju powstał na kanwie naszych marzeń o otwarciu szkoły żeglarskiej i o prowadzeniu edukacji bardzo praktycznej, opartej na pobudzaniu ciekawości, robieniu rzeczy użytecznych i pokazywaniu, że dziedziny wiedzy się przenikają. Przede wszystkim nadrzędny w uczeniu się ma być cel – po co to robimy, do czego to jest potrzebne?

Archipelag Rozwoju tworzą trenerzy, którzy są pasjonatami. Kiedy zaprosiliśmy do stołu Przyjaciół i opowiedzieliśmy im o naszej idei, bez wahania się przyłączyli i wspólnie zaczęliśmy tworzyć program zajęć, który później nazwaliśmy zgodnie Wielką Edukacyjną Grą o Ster.

IMG_0951
zmniejszo2

Skąd taki program?

Planowaliśmy w sposób odwrotny niż zazwyczaj się to robi w oświacie. Najpierw wyobraziliśmy sobie małego żeglarza/żeglarkę i określiliśmy kompetencje, jakie powinna mieć taka osoba. Pod ten profil opracowaliśmy zajęcia. Zależało nam, aby adept sztuki żeglarskiej znał i rozumiał przyrodę, bo przecież będzie z nią obcował. Ważna była też świadomość odbioru krajobrazu i rozumienia zjawisk, które zachodzą w wodzie,dbanie o środowisko, wiedza z zakresu chemii, fizyki i orientacji w terenie. Jak się poruszać przy pomocy mapy i busoli? Jak działa krótkofalówka? Dlaczego żaglówka płynie? Jak zmieniają się kolory i jak je można wyzwalać? Jak zrobić  przyrząd do oglądania owadów? Jak pomalować elementy drewniane? Na te i wiele innych pytań odpowiadali sobie młodzi przyszli żeglarze podczas zajęć z trenerami, które prowadzone były zawsze w sposób praktyczny (doświadczalny, terenowy). Małe grupy (do 8 osób) sprawiają, że wszyscy uczestnicy bezpiecznie biorą udział w eksperymencie. Każdy jest zaangażowany, każdy za coś odpowiedzialny, każdy chce, żeby jego część doświadczenia się udała. Poszczególne zajęcia są różne, ale prowadzą do jednego celu, np.: na tych z orientacji w terenie, dzieci szukają skarbu, który okaże się częścią zajęć chemicznych…

IMG_4829
IMG_2098 zmnijesz
IMG_1226
00
IMG_3729 zmni

Dlaczego nasze zajęcia nazywają się Wielką Edukacyjną Grą o Ster?

Układając program, wzięliśmy pod uwagę fakt, że dzieci lubią gry (dorośli też). Jeżeli naszym zajęciom nadamy charakter gry, w której dzieci zdobywają kolejne sprawności, to taka formuła będzie dla nich bardziej ekscytująca. I tak zrobiliśmy. Stworzyliśmy stacjonarne plansze (wiszące w siedzibie Archipelagu Rozwoju) i indywidualne dla uczestników, na których zaznaczamy zdobyte sprawności. Dzięki nim dzieci bardzo się motywują i z ciekawością analizują, co już potrafią, a co jeszcze przed nami…

IMG_0836

Co jeszcze przed nami?

W tej chwili jesteśmy na etapie zakończenia zajęć z różnych  dziedzin i uczestnicy są przygotowani do podjęcia pierwszych działań na wodzie… Jak to będzie? Zobaczymy i wkrótce opiszemy. Praca z dziećmi jest pracą z żywą materią, niezwykle wrażliwą, ale też dającą nam (trenerom) dużo satysfakcji. U dzieci informacja zwrotna pojawia się od razu i jest bardzo prostolinijna, szczera. Dzięki temu, że są to małe grupy, możemy indywidualizować nasze podejście do uczestników i do tematu. Fenomenalne jest to, że kiedy obserwujemy nasze archipelagowe dzieci zauważamy, że przez 8 miesięcy bardzo się rozwinęły. Są śmiałe, wykształciła się u nich uważność, coraz lepiej współpracują w grupie, a oto nam przecież chodziło!

IMG_5512
IMG_6448
IMG_7672
18447617_1879488442291689_4618471691919165884_n

Dziękujemy naszym trenerom (dr Danuta Kitowska Nauczona.pl, dr Paweł M. Owsianny, Adam Pulit, Dominik Kaper, Piotr Witecki), którzy pomimo wielu obowiązków, wymagającej pracy, której poświęcają się na co dzień, znaleźli czas i ochotę, by podzielić się swoją pasją w tym niekonwencjonalnym projekcie.

Karolina Skotarczak-Dobrzyńska i Jarosław Dobrzyński twórcy Archipelagu Rozwoju: Rozwijamy umiejętności dzieci i dorosłych, które pomagają obrać i utrzymać dobry kurs w sztormowych czasach!
O zajęciach z chemii w artykule Eksperymenty chemiczne dla dzieci na blogu Nauczona.pl

IMG_3223

Brak komentarzy